Imageshops historie starter i slutningen af 1900-tallet. Her arbejdede virksomhedens grundlæggere i den norske rejsebranche, hvor de promoverede og distribuerede billeder af norske fjorde, kystkultur, nordlys og andre efterspurgte norske naturfænomener til partnere, agenter og rejsearrangører i hele verden.
Dengang arbejdede man primært med originale slides eller højkvalitets kopier af originale slides, som blev sendt til modtageren med posten, og som efterfølgende skulle sendes retur til afsenderen.
At sende post fra Bergen i Norge til for eksempel Tokyo i Japan kunne nemt tage 10-11 dage. Processen krævede meget arbejde og havde høje omkostninger. Som modtager måtte man desuden scanne og bearbejde billederne, før de overhovedet kunne bruges til for eksempel salgsbrochure eller hjemmesider.
CD-formatet blev med tiden mere og mere udbredt, og gjorde det muligt at opbevare flere billeder på èn CD. Her var der penge at spare for både afsender og modtager.
I 2001 blev den første version af imageshops billedbank lanceret til rejsebureauet: Fjord Norge AS. Det forenklede hverdagen med billeddeling væsentligt (domænet blev registreret d. 27. marts 2001).
Vi var altså meget tidligt ude på markedet, lang tid før begrebet Digital Asset Management System overhovedet fandtes.
Med imageshop kunne kunder i hele verdenen enkelt bestille og downloade billeder direkte fra nettet. Leveringstiden blev reduceret fra minimum 10 dage til nogle få minutter. Imageshop var en utvivlsom succes, og en lang række virksomheder, som arbejdede med markedsføring af Norge sluttede sig til løsningen, heriblandt Udenrigsdepartementet og turistorganisation; VisitNorway.
I 2010 blev selskabet Screentek etableret med henblik på at videreudvikle produkterne; imageshop og Screenbooking.
Behovet for at organisere, redigere og dele billeder har aldrig været større, og vi oplever en økende efterspørgsel på vores DAM-system.
I løbet af de sidste par år er markedet for film også vokset, og vores kunder udtrykker i stigende grad behov for at kunne behandle, opbevare og streame filmklip på en effektiv måde.
Udviklingsmulighederne for vores Digital Asset Management system er uendelige. “Kunstig intelligens” er for eksempel et fænomen som bliver mere og mere aktuelt.
I 2017 lancerer vi vores 5.0 version af imageshop, hvor vi realiserer endnu flere af vores drømme.