Roy – Avinors innovative robot til billedlagring

Med over 1000 unikke brugere og 17.500 billeder i Imageshops billedbank stod Avinor over for en udfordring med at finde tid til at hente alle billeder og videoer fra sociale medier. Roboten Roy har løst et stort kapacitetsproblem for dem.

Vi har talt med Linda fra dokumenthåndteringen i Avinor og konsulenten Marius fra Sopra Steria for at se nærmere på den smarte løsning til dataindsamling.

Roy sætter billedlagring på autopilot

Roy Autopilot er en virtuel robot. Den har Marius udviklet for at automatisere flere forskellige typer tjenester hos Avinor, herunder indsamling af billeder og upload til billedbanken hos Imageshop.

Roboten åbner browseren, går ind på sociale medier for at tjekke, om der er kommet nye billeder, downloader dem lokalt sammen med vigtige oplysninger og tilføjer medierne til arkivet til publicering.

Til sidst sletter den alle billeder, der er gemt lokalt – præcis som hvis det havde været et menneske.

Roboten gør det, du selv skulle have gjort

Roy Autopilot bruger den grafiske brugerflade på en PC, hvilket ikke er muligt med traditionel programmering. Det betyder, at robotten styrer mus og tastatur for at finde felter på skærmen. Den henter altså oplysninger præcis som du selv ville have gjort på computeren.

På denne måde automatiseres processen med at uploade billeder til billedbanken, samtidig med at du kan bruge Imageshop til at have fuld kontrol over tilgængelige billeder og medier, GDPR-samtykker og databeskyttelse.

RPA kan frigøre værdifuld tid

Det er vigtigt at fremhæve, at Roy ikke er en fysisk robot, der sidder der, men en RPA – altså Robotic Process Automation. Konceptet bag RPA er at udvikle forretningsprocesser, som ikke kræver skønsmæssige vurderinger. Disse kan automatiseres med en virtuel robot.

Dette frigør medarbejdere fra manuelt arbejde og tidspres. At bruge RPA til at automatisere processer er næsten som at få en ny kollega.

RPA blev tidligere brugt meget til fakturahåndtering og regnskab. Avinor fik så ideen om at teste funktionen til dokumenthåndtering.

Hjælper med mere end upload

Og Roy gør mere end blot at finde relevante billeder og uploade dem til billedbanken.

Roy kan også hente hashtags og andre relevante oplysninger, for eksempel lufthavn og stednavn fra selve teksten. Det gør det nemt at søge frem til aktuelle medier, når de er gemt i Imageshop.

Billederne tilføjes til godkendelse af Roy, men publiceres ikke, før et menneske har tjekket dem og tilføjet eventuel manglende metadata.

Ansvarlig for dokumentation fra sociale medier

RPA er en super løsning for dig, der har travlt og ikke kan få nye kolleger. Den kan overtage opgaver, der ikke kræver skøn, så du kan frigøre værdifuld arbejdstid. En RPA kan nemlig udføre på meget kort tid, hvad en medarbejder skulle bruge et helt årsværk på at gøre.

Hos Avinor har Roy fået ansvaret for at tage sig af al dokumentation fra sociale medier ved at gennemgå Instagram, Facebook, YouTube og Vimeo. Derefter henter den alle billeder og videoer én gang om ugen og uploader dem til billedarkivet – meget nemmere bliver det ikke!

Hvilke rutiner har du for at uploade billeder til billedbanken?

Disse blogartikler kan også interessere dig:

Få en tilpasset demo af Imageshop gratis

Vil du have en gratis online demo af vores system, eller har du spørgsmål til Imageshop DAM-løsningen?

Få gratis demo